vrijdag 26 oktober 2012

Baobab

Mijn baobab is in winterrust aan het gaan, door de dalende temperatuur en het verminderd zonlicht. Enkele bladeren zijn al afgevallen en de rest word geel van de stam te beginnen naar het uiteinde van de takken toe. Ik heb nu een laatste keer een kleine hoeveelheid water met meststof gegeven. Van eind september tot nu gebruik ik een vloeibaar wintermest met een NPK waarde van 0-9-9 om de afrijping van de plant te stimuleren. Zo komt hij tot rust en beschermd zich tegen de koudere periode. 




In zijn rustperiode kan hij temperaturen verdragen tot 15°C. Daarom ga ik hem nu wegzetten van het raam om hem te beschermen tegen de koude. Hij heeft nu toch geen licht meer nodig in tegenstelling tot zijn groeiperiode.

De stam is nu al aardig verdikt en vooral onderaan is hij in diameter toegenomen. Bovenaan hebben zich enkele haarwortels gevormd. Deze ga ik binnenkort in een zakje grond stoppen en apart water geven zodat ze sterker worden en in volume toenemen. Zodat ik dan later de onderste dikke knolwortel deels of helemaal kan verwijderen en er een mooie platte wortelpartij ontstaat die in een bonsaipot past.

Tot snel voor de volgende update 
Grtz MoD

1 opmerking: